Skip to main content

Nároky cestujúcich pri meškaní a zrušení letu

Nároky cestujúcich pri meškaní a zrušení letu

Väčšina z nás sa stretla so zrušeným alebo meškajúcim letom, nie každý však vie, aké nároky môžu v tejto súvislosti cestujúcemu vzniknúť. Danú problematiku upravuje Nariadenie Európskeho parlamentu a rady (ES) č. 261/2004 z 11.02.2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov.

Spomenuté nariadenie sa uplatňuje pri cestujúcich:

  • odlietajúcich z letiska umiestneného na území členských štátov Európskej únie, alebo
  • odlietajúcich z letiska umiestneného v tretej krajine na letisko umiestnené na území členských štátov Európskej Únie, pokiaľ cestujúcim nebola poskytnutá protislužba alebo náhrada a pomoc v tretej krajine, a ak leteckým dopravcom je dopravca spoločenstva.

Meškanie letu

Cestujúci má v súvislosti s letom meškajúcim aspoň 3 hodiny oproti plánovanému času príletu nárok na finančnú náhradu vo výške

a)   250 EUR v prípade letov do vzdialenosti 1 500 km a menej,

b)  400 EUR v prípade letov nad 1 500 km v rámci Európskej únie a v prípade ostatných letov od 1 500 km do 3 500 km,

c)   600 EUR v prípade letov nad 3 500 km.

Uvedené sa neuplatní, pokiaľ meškanie letu bolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia; také okolnosti môžu nastať najmä v prípadoch politickej nestability, meteorologických podmienok nezlučiteľných s vykonaním príslušného letu, rizík bezpečnostnej ochrany, neočakávaných nedostatkov, ktoré sa týkajú bezpečnosti letu a štrajkov, ktoré ovplyvňujú prevádzku príslušného leteckého dopravcu.

Ak letecký dopravca predpokladá, že let cestujúceho bude mať meškanie voči plánovanému času odletu, cestujúci má nárok na jedlo a občerstvenie a na dva telefónne hovory, alebo faxové správy, alebo e-maily, a to v závislosti od dĺžky meškania a vzdialenosti letu cestujúceho:

  • dve hodiny alebo viac v prípade letov do vzdialenosti 1 500 km,
  • tri hodiny alebo viac v prípade všetkých letov v rámci Európskej únie nad 1 500 km a všetkých ostatných letov od 1 500 km do 3 500 km,
  • štyri hodiny alebo viac pri ostatných letoch neuvedených v predchádzajúcich dvoch bodoch.

Pokiaľ letecký dopravca predpokladá, že let cestujúceho bude presunutý na nasledujúci deň, cestujúci má nárok na ubytovanie a prepravu medzi letiskom a ubytovaním.

V prípade meškania letu cestujúceho v rozsahu minimálne piatich hodín, cestujúci má nárok na náhradu úplných nákladov za letenku v cene, za ktorú bola zakúpená, alternatívne nárok na najbližší spiatočný let do prvého miesta odletu.

Zrušenie letu

Cestujúci má v súvislosti so zrušeným letom nárok na finančnú náhradu vo výške

a)  250 EUR v prípade letov do vzdialenosti 1 500 km a menej,

b)  400 EUR v prípade letov nad 1 500 km v rámci Európskej únie a v prípade ostatných letov od 1 500 km do 3 500 km,

c)   600 EUR v prípade letov nad 3 500 km.

Nárok na finančnú náhradu nevzniká, pokiaľ:

  • cestujúci bol informovaný o zrušení letu viac ako 14 dní pred plánovaným časom odletu, alebo
  • cestujúci bol informovaný o zrušení letu v časovom úseku od 7 do 14 dní pred plánovaným časom odletu, a cestujúcemu bolo ponúknuté presmerovanie, ktoré mu umožní odletieť maximálne dve hodiny pred plánovaným časom odletu a dosiahnuť konečné cieľové miesto maximálne štyri hodiny po plánovanom čase príletu,
  • cestujúci bol informovaný do 7 dní pred plánovaným časom odletu a cestujúcemu bolo ponúknuté presmerovanie, ktoré mu umožní odletieť maximálne hodinu pred plánovaným časom odletu a dosiahnuť konečné cieľové miesto maximálne dve hodiny po plánovanom čase príletu.

Nárok na finančnú náhradu nevzniká, pokiaľ zrušenie letu bolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia; také okolnosti môžu nastať najmä v prípadoch politickej nestability, meteorologických podmienok nezlučiteľných s vykonaním príslušného letu, rizík bezpečnostnej ochrany, neočakávaných nedostatkov, ktoré sa týkajú bezpečnosti letu a štrajkov, ktoré ovplyvňujú prevádzku príslušného leteckého dopravcu.

Cestujúci má v prípade zrušenia letu ďalej možnosť vybrať si medzi:

  • náhradou úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola zakúpená,
  • najbližším spiatočným letom do prvého miesta odletu,
  • presmerovaním za porovnateľných podmienok na konečné cieľové miesto pri najbližšej príležitosti,
  • v prípade voľných miest presmerovaním za porovnateľných prepravných podmienok na konečné cieľové miesto v neskoršom dátume podľa želania cestujúceho.

Medzi ďalšie nároky cestujúceho v súvislosti so zrušeným letom patria:

  • nárok na jedlo a občerstvenie,
  • nárok na ubytovanie, ak je nový let určený aspoň nasledujúci deň po dni plánovaného odletu zrušeného letu,
  • nárok na prepravu medzi letiskom a ubytovaním,
  • nárok na bezplatné dva telefónne hovory, alebo faxové správy, alebo e-maily.

V prípade posúdenia Vášho nároku a jeho vymáhania nás neváhajte prosím kontaktovať.

 

Zdroj: Nariadenie Európskeho parlamentu a rady (ES) č. 261/2004 z 11.02.2004 dostupné na eur-lex.europa.eu

zrušený alebo meškajúci let